LS4VET
Tanárok együttműködése a szakképzés minőségének javítása érdekében a tanórakutatás módszerének segítségével
CÉLOK
Az LS4VET projekt célja a tanórakutatás módszertanának adaptálása a szakképzés ágazatára annak érdekében, hogy az oktatás minőségének javítását eredményező, mélyre ható és fenntartható változást érjen el az ezt alkalmazó szakképző iskolákban.
A tanórakutatás módszere különösen hatékony, mert:
- a fejlesztés olyan alulról felfelé építkező megközelítése, ahol a tanárok a szakmai fejlesztésnek nem passzív “tárgyai”, hanem az a tanárok által és a tanárokkal együttműködésben zajlik
- az oktatási tevékenységbe ágyazott: a tanárok valódi tantermi feladataira összpontosít, annak érdekében, hogy a diákok tanulását azáltal tegye eredményesebbé, hogy a pedagógusok új tanítási módszereket tanulnak meg és átalakítják a tanítási gyakorlatukat
- hivatásbeli együttműködést jelent, amikor a résztvevők aktívan, huzamos ideig együtt tanulnak a tanórák megtervezésén, kipróbálásán, és elemző értékelésén keresztül.
A tanórakutatás szakképzésre történő adaptálásának folyamata szakértői partnerek (tanárképzők) és szakképző iskolák szoros együttműködésében valósul meg: a szakképzésben oktatókat formális képzés (e-learning tanfolyam) és mentorálás segíti a tanórakutatás módszerének elsajátításában, adaptálásában és saját iskoláikban történő kipróbálásában.
EREDMÉNYEK
Az LS4VET project keretében négy szellemi terméket (SzT) tervezünk megvalósítani az alábbiak szerint:
SzT1 – Az LS4VET modellje
elméleti modell, amely útmutatást nyújt a tanórakutatás mint a tanári szakmai fejlődés és képzés minőségfejlesztés módszerének a szakképzés speciális kontextusára történő adaptálásához
SzT2 – LS4VET képzés
aktív tanulásra építő online tanfolyam, amely felkészíti a résztvevőket arra, hogy saját iskolájukban megvalósítsák a tanórakutatást, továbbá 21. századi oktatási módszereket és digitális pedagógiát alkalmazzanak
SzT3 – LS4VET Forgatókönyv és Eszközkészlet
komplex útmutató- és eszközkészlet a tanórakutatás szakképző intézményekben történő tervezéséhez és megvalósításához
SzT4 – LS4VET eBook
egy oktatóknak és szakképző iskolavezetőknek szánt kézikönyv, amely bemutatja az LS4VET modellt, a kipróbálási folyamat esettanulmányait, valamint ajánlásokat fogalmaz meg a döntéshozók számára.
HATÁS
A projekt azonnali eredménye, hogy a szakképzésben oktatók számára elérhetővé válik a tanári szakmai fejlődés egy hatékony modelljének módszertana és kézikönyve a szakképzés speciális kontextusához igazított formában.
A hosszútávú hatás a projekt alapgondolatához kapcsolódik: ahelyett, hogy a tanároknak “kulcsrakész” szakmai fejlesztést nyújtanánk, az LS4VET projekt arra kívánja ösztönzi és abban segíti a szakképző intézmények oktatóit, hogy professzionális tanulóközösségekké váljanak, mivel egy olyan, a tanórakutatás módszertanán alapuló komplex eljárást és eszköztárat kínál a szakképzésben oktatók számára, amely hatékonyan képes javítani a tanári együttműködést és ezáltak a tanári tanulást, ami az oktatási minőség javításának az alapját jelenti.
A PARTNERSÉG
A projekt a tanórakutatás módszerében és annak a tanárképzés területén való alkalmazásában jelentős szakértelemmel és tapasztalatokkal rendelkező felsőoktatási szakértői partnerek, szakképző iskolák, valamint egy e-learning felnőttképző többirányú együttműködésére épül négy partnerország, Ausztria, Magyarország, Málta és Hollandia részvételével.