A PROJEKT HÁTTERE
A munkavégzés során szükséges készségek iránti gyorsan változó igények, a munkakörök átalakulása, valamint az a tény, hogy egyre nagyobb kihívást jelent a tanulók motiválása és oktatása, akik közül sokan korábbi iskolai kudarcélményekkel és hiányos alapkompetenciákkal érkeznek a szakképzésbe, szükségessé teszik a tanítás és tanulás újragondolását a szakképzésben is. A CEDEFOP "Vocational pedagogies and benefits for learners: practices and challenges in Europe” (Szakképzési módszertanok és ezek előnyei a tanulók számára: gyakorlatok és kihívások Európában) (2015) című kutatási beszámolója megállapította, hogy az EU tagállamaiban a pedagógiai változást sürgetik ugyan a szakképzésben is, de azt egyáltalán nem, vagy csak részben sikerült megvalósítani a gyakorlatban. A hatékony és magas színvonalú szakképzés biztosítása érdekében az oktatóknak nemcsak szakmaspecifikus kompetenciáikat, de pedagógiai-módszertani képességeiket is folyamatosan fejleszteniük kell. Ezért nagy szükség van a folyamatos szakmai fejlesztés hatékony és fenntartható formáinak bevezetésére e területen is.
Egyre több a bizonyíték, hogy azok az iskolák, melyekben a tanárok együttműködésben dolgoznak és így jelentős “szakmai tőkét” halmoznak fel, jobban teljesítenek, mint azok, amelyekben a tanárok elszigetelten tevékenykednek. A tanári gyakorlatközösségek a szakmai fejlődés természetes és elsődleges színterei, azonban leginkább akkor segítik elő a tanárok szakmai fejlődését, ha hivatásbeli együttműködésen alapulnak. A tanári együttműködés kulcsfontosságú szerepet játszik a tanárok munkájának legtöbb elemében, s a kutatási eredmények szerint pozitív hatással van a tanítás minőségére és a tanulói teljesítményre. A tanári szakmai fejlődés egyik különösen ígéretes formája a tanórakutatás, amely a tanárok hivatásbeli együttműködésén alapul, és a tanulói tanulás javítására összpontosít a tanárok módszertani készségeinek fejlesztése révén. A tanórakutatás módszerét azonban eddig egyáltalán nem, vagy csak szórványosan alkalmazták a szakképzésben.
PROJEKT ADATOK
Cím: Tanárok együttműködése a szakképzés minőségének javítása érdekében a tanórakutatás módszerének segítségével
Betűszó: LS4VET
Projekt azonosító: 2020-1-HU01-KA202-078848
Program: Erasmus+ KA2
Program típus: Stratégiai Partnerség
Célcsoport: Szakképzési intézményben oktatók
Másodlagos célcsoport: tanárképzők és tanárszakos hallgatók
Kedvezményezettek: szakképzésben tanulók
Résztvevő országok: Ausztria, Magyarország, Málta, Hollandia
A projekt kezdete: 2020. szeptember 1.
A projekt vége: 2023. augusztus 31.
Latest Events
A projekt első terméke (1.
A projekt utolsó partnertalálkozójának keretében a partnerek az első napon az ELTE PPK Kazinczy utcai épületében szer